کد مطلب:30629
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:22
قضية انسان انسان است چه نوع قضيه اي است؟ چرا؟
حمل درقضيه حمليه بر دو قسم است: يكي حمل اولي ذاتي،و ديگري حمل شايع صناعي. حمل اولي ذاتي آن است كه در آن موضوع و محمولي هم به حسب وجود خارجي و هم به حسب مفهوم ذهني (به حسب مفهوم مصداق) يكي هستند؛ يعني موضوع و محمول از هر جهت عين هم اند، مانند انسان انسان است و درخت درخت است و انسان بشر است.
اين نوع حمل، مفيد علم تازه اي نيست وحملي كاملاً ضروري و بديهي است. به همين جهت گاه از آن چنين تعبير مي كنند كه حمل شيء بر نفس ضروري است. گاهي ممكن است كسي فكر كند يك چيز از خودش سلب مي شود. براي ارشاد و تنبّه به چنين فردي از حمل اولي استفاده مي شود.
علت تسمية اين حمل به اولي ذاتي آن است كه اوّلاً اين نوع حمل،اولي الصدق و الكذب است، ثانياً تنها در ذاتيات جاري مي شود.
حمل شايع صناعي حملي است كه موضوع و محمول آن از حيث مفهوم مغاير باشند ولي از لحاظ وجود خارجي و مصداق متحد و يكي باشند، مانند: انسان حقيقت جو است و آهن هادي الكتريسيته است و آهن در هواي مرطوب زنگ مي زند. وجه تسمية اين حمل به شايع صناعي آن است كه در علوم و صناعات اين گونه حمل شايع و متداول است.[20]
[20] دكتر محمد خوانساري، منطق صوري، ج 2،ص 60؛ محمد رضا، المنطق، ص 95.
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.